Arkiv: Københavnerbørn ved Kvie Sø
tirsdag 23. jul. 2013 - Kvie Sø
Børn fra Apostelkirken i Saxogade bader i Kvie Sø

Her er børnene samlet på udflugt til Kvie Sø.

De nærmere omstændigheder bag besøget kender vi ikke. Men især under besættelsen fra 1940-1945 blev tusinder københavnerbørn sendt ud til familier på landet, som ville tage sig af et stenbrobarn om sommeren.

Feriebørnstoget afgik kl. 6.00 om morgenen fra Københavns Hovedbanegård og udstyret med et brunt papskilt med en adresse om halsen og en madpakke i hånden, begav børnene sig afsted på den lange rejse. Først sent om aftenen blev de hentet ved toget af deres sommerferieforældre.

Er der nogen, som har flere oplysninger om børnene på billederne, hører arkivet gerne om det.

vist 307 gange  

Udvalgte nyheder

lørdag 6. jun. 2026 - Skovlund
Fællessang, demokrati og salgsboder skabte en hyggelig dag på Skovlund Friskole
fredag 5. jun. 2026 - Ansager
Er stille sovet ind den 2. juni 2026 efter mange års sygdom
torsdag 4. jun. 2026 - Ansager
Varde Kommune har færdiggjort broen, som nu er åben for alle