mandag 27 mar 2023 - Ansager
Grand Place er det helt store samlingssted i Bruxelles
Grand Place er det helt store samlingssted i Bruxelles Foto: PR
Anne Sophie fra 9. klasse fortæller om turen

Vi i 9.klasse har været så heldige at komme en tur til Belgien, med Erasmus. Vi skulle primært derned for at lære om vores forskellige skolesystemer, deres kultur, og deres ungdom. Vi skulle bo ved forskellige familier, og leve en uge i deres ”sko”. Vi har også været med dem i skole og prøvet nogle dage med et nyt skolesystem og det var noget nyt!

Vi startede med at møde i Billund lufthavn klokken fire om morgenen. Da vi alle var mødt fik vi printet vores billetter og afleveret vores bagage. Vi ventede en times tid i lufthavnen for at komme afsted med fly, for at mellemlande i Amsterdam og derefter et fly videre til Bruxelles. Vi landede i Bruxelles omkring klokken ti og herefter videre til skolen ved navn ”Atheneum campus UNESCO Koekelberg”.

Da vi var kommet ud til skolen, fik vi at vide hvordan vores dag kom til at foregå, og vi fik en rundtur på skolen. Første dag var vi med dem i skole og efter skulle vi hjem til familierne, i mit tilfælde skulle jeg hjem til en pige ved navn Alice.

Hendes skoledag startede klokken 8.20 og sluttede først klokken 16.20, hun havde vandreklasser, så hver gang de havde en ny time, skulle vi gå til et andet lokale. De havde to pauser om dagen, men hvor den ene var det store frikvarter der varede cirka en time, så som man kan se er deres skolegang meget forskellig i forhold til vores. Og af den grund har de kun mulighed for fritidsaktiviteter om onsdagen, fordi der sluttede skolen tidligere. Jeg oplevede at de havde en del lektier for, og flere tests ad gangen hver dag. Ik ligesom os, som måske har en test en gang i mellem.

Vi var ikke kun hjemme ved familierne, men også ude at se Belgien og vi kom primært frem og tilbage i metro, tog eller bus, men også rigtig meget gåben. Vi var ude at se nogle forskellige ting hver dag, som de elever vi boede med kunne se når de ville. En dag var vi på et museum om menneskets evolution, chokolade museum og lidt forskelligt. Vi fik også en del fritid, hvor vi selv kunne rende rundt og kigge, finde mad og shoppe i butikker. Det var på gågaden der hed Nieuwstratt, hvor vi som regel blev sluppet løs og havde lidt fritid.

Om onsdagen var vi ude på sådan et løb blandet danske og belgiske elever, så vi ligesom blev rystet sammen på tværs, så det ikke kun var den elev vi boede ved vi kendte, men også nogle af de andre.

Vi fik også lidt fritid, inden vi skulle på restaurant alle danske elever og dem af de belgiske elever der havde mulighed for det. Det var også for at ryste de danske og belgiske elever sammen.

Vi tog tidligt hjem om fredagen efter en lektions undervisning på skolen, og efter det skulle vi ud til lufthavn og hjem. Jeg synes det har været en meget god tur, vi har oplevet masser forskelle og en hel del nye mennesker end vi er vant til. Det var også meget forskelligt at skulle snakke engelsk hele tiden, men som dagene gik, lærte vi dem bedre at kende, så man var mere tryg i sin tale.

Alt i alt en god tur!

Anne Sophie 9. klasse, Ansager Skole

Baggrund

Ansager Skoles 9. klasse har været på udveksling i Bruxelles. Varde Kommune og Ansager Skole er en del af Erasmus+ projektet som gør det muligt med tilskud fra EU at besøge andre skoler og skoleelever i EU.

Om Erasmus+

Erasmus+ er EU’s program, som støtter tiltag inden for uddannelse, ungdom og idræt.

Der er afsat 370 millioner kroner til danske ansøgere, der søger om tilskud til internationale mobilitets- og samarbejdsprojekter alene i 2023.