tirsdag 17 maj 2016 - Ansager
Globetrotterne på pinsevandring i Sverige
Hällekis nye idrætshal indvies i forbindelse med pinsevandringen og gæster fra Danmark, Tyskland, østrig og Schweiz Foto: www.kallekis.com
Globetrotterne er netop kommet hjem efter en 5 dages pinsetur til Sverige med Ansager Turist

Den 12. maj kl. 9.00 kørte bussen afsted med 22 glade vandrere mod Dannevirke. Her fik vi rundvisning og frokost. Derefter gik turen mod Kiel, hvor vi kørte ombord på Stena Line. Alle fik kahyt og god mad ombord.

Det blev en fantastisk sejltur med solnedgang over Langeland, og kl. 23.15 sejlede vi under Storbæltsbroen, der var flot oplyst og med masser af trafik.

Næste morgen ankom vi i Göteborg, hvor dagen startede med udflugt til Läckö slot ved Vänern og derefter videre til Skara. I Skara lå hotellet, hvor vi skulle bo de næste dage.

Lørdag morgen kørte vi til Hällekis, hvor vi skulle ud at gå for første gang. Der var stemning for at gå 14 km eller 7 km, for vi skulle være i mål kl. 13, hvor bussen igen tog os på udflugt til Trollhättan.

Her så vi det store vandfald blive åbnet kl. 15. Videre til sluseanlægget, hvor der dog ikke var skibe, der skulle igennem idag. Götakanalen, med de tre kanaludbygninger er godt beskrevet der. Selv om der regnede lidt, var der næsten sydlandsk stemning med palmerne på havneområdet.

Søndag morgen skulle vi igen gå, idag fri km walking. Så de garvede blandt os kunne gå op til 21 km. Pokaloverrækkelsen kl. 17 kunne vi ikke nå at overvære, da vi skulle videre til Göteborg hvor færgen til Frederikshavn afgik kl. 18. Pokalen bliver tilsendt.

Der deltog 892 fra hele Europa i stævnet der varede 2 dage. Globetrotterne fik i år en 8. plads, Holbæk gangsport fik en 4. plads og MK Nørrevang en 6. plads.

På vejen hjem overnattede vi i Sæby, og kørte sidste dag lidt rundt på turen hjem. Vi så Lille Vildmosen, fik æggekage til frokost på Hvidsten Kro og vi holdt kaffepause ved Hald Ege. Turen sluttede i Ansager kl. 17, hvor vi tog afsked med vores vandrere. Nogle skulle jo videre hjem. Vi var alle fyldt med nye oplevelser på nethinden.

I 2017 går pinseturen til EVG stævnet i Limburg an der Lahn. Program for turen ligger klar til efteråret.