onsdag 28 jan 2015 - Ansager
Arkivet: Årsberetning 2014
Fra udstillingen på Ansager plejecenter i anledning af arkivernes dag 2014
Fra udstillingen på Ansager plejecenter i anledning af arkivernes dag 2014 Foto: Karsten Madsen
Vi har haft et travlt år på Ansager Lokalhistoriske Arkiv

Vi er blevet flere. Den tidligere formand for arkivets støtteforening, Ole Andreasen, er blevet medarbejder på arkivet, så vi nu er 7 medarbejdere.

Der har været mange besøgende i årets løb. To familiesammenkomster har lagt et besøg på arkivet ind i deres program. Vi har haft besøg af spejderne og flere skoleklasser. Disse besøgende får et billedshow og et foredrag. Foruden disse arrangementer har vi haft en aften for byens befolkning med billedshow og kaffe mm.

Arkivet var med og stod for en udstilling på skolen i anledning af 200 året for skoleloven af 1814.

I november holdt vi Arkivernes dag over 2 dage på omsorgscenteret i Ansager, hvor vi viste en stor fotoudstilling. Dette arrangement blev holdt sammen med Skovlund sognearkiv, hvilket blev en så stor succes, at vi ville gentage det i 2015.

Vi har haft 2 bogudgivelser. I februar udkom ”Lause 2”, som fortsættelse af Lause 1 i 2013. Lige før jul udgav vi ”Alice” et barn i 50ernes Ansager.

I samarbejde med Udviklingsrådet for Ansager/Skovlund har vi lavet 5 forskellige cykelrutekort over Ansagers omegn, med kommentarer om hvad man undervejs kan se af historisk interesse.

Vi har også deltaget i den årlige torvedag i byen, og ved den årlige Mariefestival havde vi 3 velbesøgte koncerter.

Den gamle Station, som arkivet bor i, er også hjemsted for ”Ansager Byudvikling”, så der er stor mødeaktivitet i huset. Hjemmesiden ”Ansager Info” udgår også fra arkivet, der efterhånden er blevet til byens puls.

Ove Nørager-Nielsen

vist 559 gange